Alles wat je moet weten over visuele content

Met de stortvloed aan beelden, boodschappen en advertenties die je dagelijks te zien krijgt vraag je je misschien wel eens af of het nog wel mogelijk is om er als merk uit te springen. Na even googlen zie je al snel het bos niet meer door de bomen. Welke methode is de beste? Wij geloven in de kracht van visuele verhalen, visuele 'content'. Althans, voor sommigen!

 

Maar om te weten of visuele content wat voor jou is moet je natuurlijk eerst weten waar visuele content voor staat. In de post hieronder vertellen we je alles wat je moet weten over visuele content.

Wat is visuele content?

Een definitie? Alle soorten communicatie waarbij afbeeldingen gebruikt worden om een boodschap over te brengen. Die afbeeldingen kunnen op zichzelf staan of een tekst ondersteunen. Zomaar een afbeelding posten op je sociale media is natuurlijk nog geen visual content.

Visuele content past in het grotere plaatje van content marketing. Daarbij worden zeer verschillende soorten content voorgeschoteld aan je doelgroep. Door de juiste stukjes content op het juiste moment aan je doelgroep te gaan tonen zal een deel van de doelgroep over gaan tot een aankoop of actie.

Je wil niet dat je doelgroep gaat afhaken halverwege de rit (aka de customer journey) dus bied je best zeer uiteenlopende soorten content aan: een blogpost, een animatie, een infographic… Geen ellenlange teksten maar iets snackable. Kort en krachtig én… visueel!

Wij gaan trouwens, in de context van branding, nog verder met onze definitie. Voor ons is visuele content elk visueel element in je branding die je merk versterkt.

Het is dus belangrijk dat al jouw content er een beetje gelijkaardig uit ziet zodat je doelgroep goed je merk gaat onthouden. Daarom bouwen we je content op met visuele brand assets. Valt het je op dat merken vaak dezelfde kleuren, opmaak of elementen gaan hergebruiken? Dat zijn die assets en die werken als een wegwijzer in het hoofd van je doelgroep. Wanneer zo’n asset wordt getoond kan je doelgroep onbewust heel snel de link leggen met je merk.
Geel en blauw? Ikea!

Welke soorten visuele content bestaan er?

Online vind je behoorlijk korte lijsten van mogelijke soorten content. Natuurlijk, zo’n lijstje helpt om je een idee te geven van enkele mogelijkheden maar de lijst is eigenlijk véél langer. Vooral als je ook de dragers van je (uitgebreide) huisstijl meerekent in de mogelijkheden. Hier sommen we enkele van de meest voorkomende op:

  • Social Media
    ‘Content’ en ‘social media’, die twee worden vaak in één adem genoemd. Natuurlijk, mocht je kunnen en willen, dan zou je dagelijks meerdere visuele posts kunnen maken. Helaas zijn de formaten en mogelijkheden op sociale media beperkt. En ook niet alle soorten communicatie werken even goed op sociale media. Anderzijds is je sociale media wel jouw uithangbord. Het is dus een belangrijke plek om smoel te geven aan je merk.

 

  • Video en Animatie
    Bij video gebruiken we gefilmde beelden, bij animatie worden illustraties gebruikt. Video en animatie kun je inzetten als productvideo of bedrijfsvoorstelling. Video en animatie zijn vaak een vrij grote investering en lenen zich iets minder voor snackable content. Maar gebruik je een mooie video of animatie, dan krijg je zeker iedereen zijn aandacht.

 

  • Infographic
    Zit je in een sector die complexe info of statistieken bevattelijk moet vertalen? Dan is een infographic een goed medium. Hierin worden op een illustratieve manier cijfers gepresenteerd. Het voordeel is dat droge kost zo pakken boeiender is. Bonus: in een infographic kun je met kleur en lettertype je branding doortrekken.

 

  • Presentaties
    Toch teveel info om op 1 beeld kwijt te kunnen? Presentaties zijn een dankbare manier om je doelgroep doorheen een verhaal te leiden. Mag het wat meer zijn? Niemand wil nu nog een droge powerpoint. Gebruik daarom visuele elementen en een sterke verhaallijn om met je presentaties op te vallen.

 

  • Karakter design
    Een mascotte brengt je merk pas echt tot leven! Op zich is een mascotte geen soort content, maar je kan een eigen mascotte wel vaak laten opduiken in je advertenties. Of je mascotte kan je bezoekers gidsen doorheen je website? En je kan er je social media ferm mee personaliseren. Denk maar aan de bol.com mascotte.

Nog meer soorten visuele content bespreken we hier.

Waarom werkt visuele content?

Visuele content scoort beter dan tekst. Lange teksten lezen we niet. We kijken naar de plaatjes.

  • Afbeeldingen worden ook sneller opgepikt dan tekst. Verkeersborden, die je heel snel moet begrijpen, zijn daar een goed voorbeeld van. Niemand zou heel die waarschuwing kunnen lezen, dus gebruiken we pictogrammen voor snelheid.
  • Een afbeelding kan ook veel informatie verduidelijken en toch bevattelijk zijn. Hoeveel uitgebreider zou een handleiding niet zijn zonder de bijhorende afbeeldingen?
  • Maar misschien is de belangrijkste troef van visuele content het feit dat we afbeeldingen beter onthouden. We leren uit visuele prikkels. Een afbeelding is een meer zintuigelijke ervaring dan tekst en blijft daarom beter kleven.

Waarom is visuele content belangrijk?

Stop je tijd en energie in content marketing voor je merk, dan zou het zonde zijn om daar geen visueel aspect aan te koppelen. Uiteindelijk wil je dat je merk:

  • aandacht krijgt
  • overtuigt
  • blijft kleven

en dat je content:

  • geliked en gedeeld wordt
  • meer views krijgt
  • meer engagement haalt

Speel in op deze troeven door een sterke visuele touch te geven aan je content.

En wat is visuele branding?

Bij ‘Content’ denken we vaak enkel aan het online gedeelte. Daarom zeggen wij dat we ook instaan voor een ‘visuele’ branding.

Bij branding gaan we je merk, je brand, vertalen naar een bepaald gezicht. Met dat gezicht gaat je merk met de buitenwereld praten. De brede waaier van huisstijlmiddelen en communicatie tools van je merk gebruiken dus best allemaal dezelfde visuele ingrediënten. Een huisstijl! Als merk zorg je er zo voor dat al je communicatie op 1 lijn zit en je merk een duidelijk gezicht krijgt.

Wil je een herkenbaar merk, dan moet je visuele content er gelijkaardig uitzien als de rest van je branding. Heb je nog geen branding, dan is consistente visuele content eigenlijk onmogelijk!

"Bij branding gaan we je merk vertalen naar een bepaald 'gezicht'. Via dat gezicht zal je merk met de buitenwereld praten. Zo zorg je er voor dat al je communicatie op 1 lijn zit en je merk een duidelijke identiteit krijgt. Wil je die duidelijke identiteit, dan is een consistente visuele taal doorheen je content noodzakelijk."

En nu alles samen!

Een voorbeeld voor een start-up van soep. Het logo en de verpakking zijn deel van de branding en geven een bepaalde uitstraling aan je merk. Als het soepmerk communiceert over de lokale teelt van de grondstoffen doen ze aan content marketing.

Hiervoor gebruiken ze advertenties, een blog met enkele afbeeldingen en een animatie. Dit is hun visuele content. Deze visuele content zal duidelijk dezelfde look- en feel moeten hebben als de rest van de branding, zoals de verpakking, om consistent en herkenbaar te zijn en gebruikt daarom visuele brand assets.

Hoe maak je zelf visuele content?

Kun je zelf visuele content maken als marketeer? De vuistregel is een beetje: hoe uitgebreider de branding, hoe makkelijker je zelf kan aanvullen – simpelweg omdat er veel voorbeelden beschikbaar zijn van goede ontwerpen. Om een merk van scratch vorm te geven doe je beter beroep op een expert. Maar je hoeft natuurlijk niet voor elke post die je wil maken beroep doen op die expert. Hier geven we enkele zaken waar je rekening mee kan houden als je zelf visuele content wil maken:

  • Lettertype: probeer zoveel mogelijk het lettertype van je brand te respecteren. Speciale lettertypes zijn niet altijd beschikbaar – dan zoek je best naar een lettertype die het origineel zo goed mogelijk benadert. Probeer een lettertype die ook leesbaar is in het klein: Veel lettertypes werken niet goed op kleine smartphone schermen. Vermijd teveel verschillende lettertypes!
  • Kleuren: respecteer de huisstijlkleuren. Heb je weinig ervaring met kleuren, beperk je dan tot 2 kleuren. Vind je dat te saai, dan kun je uitbreiden naar meer kleuren, maar let er dan op dat je in de toekomst steeds hetzelfde pallet gebruikt.
  • Fotografie: beeldbanken bevatten miljoenen foto’s om uit te kiezen. Probeer je te beperken tot een bepaalde stijl van foto’s. Bijvoorbeeld enkel portretfoto’s met mensen op een gekleurde achtergrond. Vermijd nietszeggende foto’s zoals een bureau met een Apple en een tas koffie. Niemand ‘ziet’ die foto – Je stopt dan beter je tijd in het bedenken van een originele insteek zodat je foto uiteindelijk de aandacht zal trekken.
  • Illustraties en grafische elementen: die zijn moeilijk te vinden als je wil dat ze matchen met je brand (en daarom zijn wij er). Pictogrammen of emoji’s zijn wel makkelijk te vinden en te gebruiken. Maak je tekst leesbaarder door pictogrammen of emoji’s te gebruiken. Tip: vind je een pictogram leuk? Aarzel dan niet om die vaak te gebruiken. Herhaling is key: zo zorg je voor een consistente beeldtaal.
  • Denk na over je format. Uitgebreide info en een lang verhaal? Kies voor een presentatie. Een krachtige gedachte? Die scoort dan weer beter op social media. Cijfers spreken dan weer beter in een infographic.
  • Wees consistent! Zorg dat je verschillende kanalen er ongeveer hetzelfde uitzien en optimaliseer je content per kanaal. Op LinkedIn kun je bijvoorbeeld een leuke slideshow maken door een PDF te posten!
  • Probeer niet in het wilde weg content te maken. Met losstaande stukjes content bereik je nooit ten volle momentum. Breng daarom eerst de customer journey van je doelgroep in kaart. Welke info zou je wanneer aan je prospect moeten tonen wil je hem overtuigen? En welke kanalen dienen daarvoor? Als je daarop het antwoord hebt, kun een lijst beginnen te maken van de soorten content die je kan gaan maken.

Visuele content is de vertaling van je brand in content marketing. Het visuele versterkt je content omdat we sneller meer info opnemen op een visuele manier. Bovendien blijft je boodschap beter kleven en versterk je je merk visueel.

Nu je de ruimere context van visuele content beet hebt kunnen we ook ons aanbod even kaderen!

Bij Flint maken we visuele brand assets op maat van jouw merk. Maar we gaan breder. We bekijken ook je merk strategie, schrijven een content plan en/of bekijken de kanalen en formats om jouw content op te brengen. Behalve visuele invulling schrijven we teksten die passen met je visuals. We verzorgen de verdere grafische uitwerking van je content.

Het eindresultaat is in elk geval op maat gemaakte content die jouw merk visueel versterkt.

Meer over onze aanpak