Rebranding voor een culturele voordeelkaart

UiTPAS Zuidwest is een vrijetijdspas in Zuid-West-Vlaanderen voor iedereen die wil genieten van vrije tijd, zoals cultuur, sport- en jeugdactiviteiten. Flint ontwierp een rebranding waar toegankelijkheid en interactie centraal stonden. We namen het bestaande logo en huistijl onder handen en zetten herkenbare, losjes getekende pictogrammen in de hoofdrol.

De uitdaging

UiTPAS Zuidwest wilde in de nieuwe branding de focus willen verleggen van ‘Ik gebruik de UiTPAS’ naar ‘Ik ben een UiTPASSER. De nieuwe UiTPAS stijl moest dus een jongere doelgroep aanspreken met meer beleving, meer ‘schwung’. De nieuwe stijl moest ook zo opgemaakt worden dat de partners van de UiTPAS activiteiten zelf aan de slag kunnen gaan met de nieuwe vormgeving.

Onze aanpak

Flint herbekeek het bestaande UiT logo. Kleuren en lettertype werden herwerkt. Voor herkenbaarheid behielden we wel de UiT ‘deur’ in het logo. Felle kleuren en een stoer lettertype geven de nieuwe stijl een ‘street’ gehalte, meer pit en enthousiasme.

We ontwierpen ook eenvoudige, geschetste pictogrammen in dezelfde kleuren. Voor elk soort activiteit is er een pictogram. Meestal gebruiken we die assets door elkaar, wat zorgt voor een gezellig drukke achtergrond.

Geïnspireerd door de instagram stickers werkten we ook een reeks ‘stickers‘ uit met West-Vlaamse uitspraken.  De contour van die stickers is  gebaseerd op de vorm van retro concertticketjes. De stickers kunnen samen met de pictogrammen gebruikt worden in de achtergrond of apart toegevoegd worden, zoals een echte sticker.

Het geheel werd uitgebreid toegepast: de iconische UiT zuiltjes en scanners, een volledige caravan,… We ontwierpen allerlei templates voor de UiTPAS communicatie, waaronder ook templates voor sociale media – waar de stickers en pictogrammen handig van pas komen.

De verschillende stakeholders ontvingen allemaal de volledig set met  templates, stickers en pictogrammen. Nu kunnen ze zelf met de UiTPAS stijl aan de slag – of die combineren met hun eigen visuele identiteit.

‘De samenwerking met Flint verliep op alle vlakken heel erg positief! De huisstijl was perfect waarom we gevraagd hadden. Wouter hield rekening met onze vragen en opmerkingen, hij zorgde zelfs voor enkele leuke extraatjes zoals het apart importeren van de icoontjes.'

Jonathan Depoot - UiTPAS


Client: UiTPAS Zuidwest
AD: Bluetown