Een antizwerfvuil campagne verbeelden
Voor Stad Kortrijk ontwierpen en illustreerden we de campagne Proper & Ko. Met die campagne wil de stad respect voor de leefomgeving aanmoedigen en roept ze inwoners op om mee te werken aan een schone, aangename stad. Onze veelzijdige en herkenbare visual bestaat uit 5 sympatieke personages die in de communicatie ook los van elkaar gebruikt kunnen worden.
Door de warme persoonlijkheid van onze visuals en de slimme uitrol van posters en stickers bij lokale stakeholders is Proper & Ko een label geworden dat trots gedragen wordt door de vrijwilligers die helpen hun stad schoon te houden.
Uitdaging
Vanaf het begin wilde de stad met deze campagne in de eerste plaats de inwoners bewust maken van de verschillende vormen van zwerfvuil en vervuiling. Hoe zorg je ervoor dat de campagne door zoveel mogelijk bewoners gedragen worden? Hoe vermijd je een berispende toon heeft? Hoe maak je een duidelijke visual die alle verschillende onderwerpen samenbrengt?
Onze aanpak
Wij verzorgden de naamsearch en ontwikkelden en ontwierpen een visual op een modulaire manier: De visuals bestaan uit 5 herkenbare en sympathieke karakters die elk een van de 5 thema’s uit de campagne vertegenwoordigen. Elk personage kan apart gebruikt worden met hun eigen achtergrond. Maar samen vormen ze ook een duidelijke, coherente visual.
Het grafisch team ging daarna aan de slag met onze visuals en de gebruikte de 5 assets op vlaggen, advertenties, stickers, hun social media en in animaties.
“Dit is een goed voorbeeld van hoe je met een beperkt aantal visuele middelen een complete campagne en identiteit kan opzetten. De visuals waren snel ingeburgerd en zorgden voor een maximale naamsbekendheid”
Client: Stad Kortrijk
AD: Communicatiedienst Stad Kortrijk